Sähköpyörän vastustajia ja puolestapuhujia on tullut vastaan lenkkimaastoissa. Itse kokeilin sähköpyörää ensimmäistä kertaa Gardajärvellä. Siellä tuli ensimmäinen kosketus ja positiivinen fiilis siitä, miten uusia ajatuksia sähköpyörälenkit saavatkaan aikaiseksi. Nyt olen ajanut ja testannut sähköpyörää Saimaan monipuolisissa maastoissa Imatralla ja Lappeenrannassa. Sain sähköpyörän testiajoon Iikan pyörävarikosta, joka on uusi pyöräliike Imatralla. Palvelu on ystävällistä ja huippulaatua. Suosittelen, jos on pyöränosto ajankohtaista.
Lyhyesti ohessa kooste + ja – asiat, joita itse sain ajatuksia sähköpyöräilystä.
- Motivoi lähteä ulkoilemaan, silloinkin kun ei millään jaksaisi lähteä ja voisi helposti jättää pyöräilyn väliin. Huomaamatta pari tuntia on sitten mennytkin luonnon kauniissa maisemissa
- Eri tasoiset pyöräilijät pysyvät samassa ryhmässä esim hitaampi pyöräilijä pysyy kovempi tasoisen lenkki matkassa mukana
- Uusia tuntemuksia ajoon ja maastossa monet paikat onnistuvat paremmin esim. juurakot ja kivet, sillä veto pitää vauhdin yllä, joka helpottaa ajoa
–
- Asfalttitiellä pidemmässä matkassa ei anna niin paljoa mukavuutta / hyötyä ajoon
- Kunnon kannalta tietysti “normaali pyörä” antaa paremman vastuksen
- Hinta korkea
- Huolto oltava säännöllinen ja hinta sille myös korkeampi kuin normaali pyörälle
- latauspiste oltava helposti – esim Hki taloyhtiöt yleisesti kieltävät latauksen pyörävarastossa
- Ei uskalla jättää ulos säilytykseen
Myös testiajajat antavat oman näkemyksensä asiasta
Keski-ikäinen nainen
+pystyy pyöräilemään kovempi tasoisten mukana
+pidemmät matkat ja pitkät nousut helpottuvat
-raskas rakenteinen
-maastoon soveltuvan hyvän pyörän hinta on korkea
Murrosikäinen urheilullinen poika:
+ei tuu hiki
-ei tuu hiki
Oheinen pyörä oli testistä Iikan pyöräkellarista Imatran toimipisteestä. Tällä kertaa oli vain etujousitettu pyörä testissä.
Täysijoustopyörästä tykkään maastossa enemmän. Se antaa parhaat ajo mukavuudet maastossa. Toki sillä voi myös helpompia reittejä voi ajella.